Les 7 tendències en comunicació i RRPP per 2017 segons la indústria

Josep Espín,

Les 7 tendències en comunicació i RRPP per 2017 segons la indústria


Segons l’article publicat per Gonzalo Fernández a prnoticias, la comunicació i les relacions públiques segueixen evolucionant. El consum dels mitjans de comunicació per part de l'audiència, la penetració del mòbil o la credibilitat dels diferents suports per part dels diferents públics condicionaran de manera determinant les estratègies de les comunicació i accions que emprendran les companyies. Les agències de comunicació i relacions públiques han adoptat el model earned, paid y owned media, però les tàctiques en el proper 2017 hauran de canviar. Aquestes són les tendències de comunicació i relacions públiques segons l'opinió d'agències i indústria per 2017.

Els mitjans de comunicació: la segona gran onada de mitjans digitals Els mitjans de comunicació segueixen sent claus en les estratègies de comunicació i amplificar el missatge de companyies i marques. Però l'ecosistema dels mitjans de comunicació està en plena transformació. L'aparició dels nous mitjans de comunicació digitals, com El Independiente , Ok Diari o Eldiario.es estan ampliant l'oferta informativa. Igual situació s'està vivint al mercat televisiu amb l'arribada de nous canals de televisió en la TDT. Aquestes circumstàncies estan ampliant les possibilitats d'aparició en els mitjans, encara que les fórmules tradicionals van canviant i la publicitat ha deixat pas a experiències més properes al branded content, on marques i empreses col·laboren de manera més propera amb les redaccions en la creació de continguts.

Twitter deixa pas a Instagram Segons el VIII Observatori sobre les Xarxes Socials de Sorra Mitjana i The Cocktail Analysis, la xarxa amb major penetració segueix sent Facebook però aquest any, com a novetat, li segueix Instagram (41%), qui ha desbancat a Twitter (39%). És una realitat que Twitter segueix a la baixa i l'auge de Instagram suposa un canvi en les estratègies de comunicació, sobretot a l'hora de mesurar la tornada de les accions de comunicació en aquesta xarxa social, on el mesurament de la tornada és més complicada, al no permetre introduir urls en els posts. Instagram està centrant la seva estratègia comercial en la publicitat pagada, per la qual cosa l'estratègia de comunicació en aquesta xarxa social haurà de centrar-se en qüestions relacionades amb el branding i percepció de la marca/institució. Per tot la resta, caldrà pagar.

Segons indica l'agència Hey AV per a les plataformes socials “ja és tan important mantenir els seus milions de visites com retenir-les”. Per aconseguir-ho, “no dubten a implantar cada vegada més eines, de vegades copiant descaradament les fórmules d'èxit de la seva competència”. En llegir això és impossible no pensar en Snapchat, que ha vist com els punts forts de la seva aplicació han estat copiats per Twitter i per Instagram. No obstant això, Instagram és sens dubte la competència que més perjudica a Snapchat perquè “al final a l'usuari li resulta més còmode concentrar la seva activitat social i les seves selfies en un sol lloc”, indica Hey Av.

Els cercadors i la reputació online

“Durant 2017, els motors de cerca començaran a incorporar noves dades de comportament- i la tecnologia d'intel·ligència artificial utilitzarà aquesta informació per fer les cerques més predictives. Aquestes noves cerques millorades brindaran oportunitats clares a les marques perquè s'anticipin millor a les necessitats del consumidor amb la finalitat d'oferir-li productes més rellevants i realitzar venda creuada”. Aquestes dades els analitza Zenith en el seu informe sobre tendències per 2017. El SEU en cercadors com google o plataformes com Amazon o Tripadvisor seran determinants per a la construcció de la identitat digital de les empreses persones i organitzacions. La diferència en 2017 és que Google ja no és el rei, i apareixen nous players als quals caldrà parar esment per treballar l'estratègia de posicionament.

Professionalització (i monetització) de les relacions amb els influencers

L'agència de comunicació Best Relations ha publicat el seu informe Tendències en Comunicació i Màrqueting 2017 una de les tendències que venia endevinant-se en els últims anys, però que sembla que aquest 2017 s'afermarà. Blogueros i youtubers exigeixen una remuneració econòmica per la seva labor de prescripció. Però, si el influencer només publica contingut patrocinat, on quedaria la seva credibilitat com a líder d'opinió? Els continguts pagats precisen d'un marc regulatori i de major transparència per part de marques i influencers.

Comunicació política: auge de l'assessorament parlamentari

MES Consulting, consultora especialitzada en comunicació política, apunta entre les seves tendències una realitat de les agències en les relacions amb empreses i institucions: la relació amb les institucions i els nous partits polítics. Així, la consultora apunta al fiançament de la consultoria política com a tendència de comunicació per 2017. “Sense majories absolutes, el nombre de possibilitats de configurar majories ad hoc per a projectes reformistes o renovadors, fa molt més complexa i més intensa l'activitat parlamentària. En aquest primer any de legislatura es van a reformar moltes lleis, derogar i proposar gran quantitat de textos legislatius, mentre que un elevat percentatge de diputats i senadors s'estrenen en aquesta tasca que, fins ara, s'havia centralitzat molt més a l'entorn dels partits polítics que en el dels grups parlamentaris. Tant les empreses com els propis grups polítics tindran una gran càrrega de documentació, negociació i gestió de les iniciatives aquest proper any, la qual cosa avança la necessitat d'assessoria externa per acompanyar als gabinets parlamentaris dels partits o els departaments de relacions institucionals de les empreses. Es fa necessari una revaloració d'aquest servei i la professionalització de la consultoria externa”.

Adéu storytelling, benvingut storydoing

En l'Informe Especial elaborat per la consultora Llorente & Cuenca, Tendències Consumer Engagement per 2017, els consultors de la signatura Anne Corcuera, Julio Alonso i Fernando Carruesco i David G. Natal apunten al storydoing com la tendència clau per al proper any en comunicació. El storydoing que consisteix a promoure la participació activa de les seves audiències perquè siguin els protagonistes de les seves narracions serà clau en moltes de les estratègies de marques i companyies per aconseguir “enganxar” als seus públics. “L'ús de la tècnica del storytelling, i en concret del storytelling transmedia, tan en voga en els últims anys, haurà d'evolucionar tant en el nivell d'històries explicades enfront d'històries realitzades (storydoing), com en el de qui les construeixen i com (Brand Youtubers, fandom en general i una visió més transmedia del Brand PR). Tot això en un entorn saturat en el qual el consumidor apreciarà la volta a les experiències de relació amb la marca amb un alt component físic, però ara, per descomptat, unit al digital: l'era phigital”.

Tornen els esdeveniments

Els experts en esdeveniments i protocol coincideixen que la gran tendència que continuarà en 2016 és l'increment dels pressupostos a les àrees de màrqueting i recursos humans d'empreses per realitzar esdeveniments. Les empreses experimenten els fruits de realitzar esdeveniments (tant per al seu personal com per a persones externes) i perfeccionen cada vegada més les seves estratègies i el contingut dels mateixos. Per anar a l’article original, clica aquí.

[:]

Xarxes Socials

Recerca

Darreres Entrades

Barcelona, 04 de novembre de 2024. El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, va presentar una nova edició delMirador dedicada a la importància del món sonor en el nostre sector. Destacatsexperts en comunicació i àudio branding van compartir els seus coneixementssobre la importància de la identitat sonora a l'estratègia de marques. MontserratVidal-Mestre, Ramon Vives i Toni Otero van emfatitzar com el so potenfortir la relació entre les marques i el seu públic.

Ahir, 23 d'octubre, al llarg de tot el dia, es va celebrat la II Jornada de Comunicació Municipal a l'Espai Francesca Bonnemaison. L'esdeveniment, organitzat per la Diputació de Barcelona amb la col·laboració del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació i el Col·legi de Periodistes va girar entorn un tema d'actualitat en el sector, la IA.

Ahir, 18 de juliol del 2024, el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, amb la col·laboració de Both People & Comms - A Newlink Company, Love Rights Global Organization i REDI.LGBTI, van presentar una nova edició del Mirador especial dedicada a la inclusió i la diversitat LGTBIQ+.

Ahir 27 de juny a Barcelona, El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, el BCMA i RAKUTEN TV, de la mà d'IPSOS, dins del marc dels Miradors que el Col·legi organitza mensualment, van presentar els resultats de l'informe de les principals tendències dels "Premios BCMA 2024" en branded content.

Aquest dijous 30 de maig, s’ha celebrat una altra sessió del Mirador, una trobada mensual que organitza el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya al Palau Robert sobre temes d’actualitat i tendències del sector.

En aquesta ocasió el Mirador ha centrat la seva mirada en l’impacte dels patrocinis en els esdeveniments esportius, i ha comptat amb la participació d’Hugo Laborda, Responsable de patrocinis a CUPRA Global; Judith Rubinat, Managing Director de NSN; Olga Martínez, Corporate Affairs & Sustainability EMEA de Grupo Bimbo; i Cinto Ajram, Fundador i CEO de CA Sports. Tots ells sota la moderació de Jordi  Aragonés, Founder i CEO de El Impacto Sponsorship i membre del Comitè de Suport de la Junta de Govern del Col·legi.

Modificar cookies