Artícles sobre Dret Digital

Marta Clavera,

Artícles sobre Dret Digital


DRET DIGITAL

Gràcies a l'acord del Col·legi amb la consultoria Tecnolawyer, t'oferim, de forma setmanal, artícles sobre dret digital.

Accedeix a  tots els documents fent clic a l'enllaç corresponent*

Artícles

Protecció de dades: S'ha de filar prim sempre!

En totes les àrees del dret hem de ser extremadament rigorosos com correspon però sembla que la protecció de dades sigui la solterona (o solteró) de l’ordenament jurídic. Així, és una branca del dret, en el marc de la privacitat, a la qual se’l convida amb desgana, es tolera perquè no hi ha més remei i s’obeeix cada dia més, sobretot, per les sancions.

I ara arriba el (maleït) currículum!

Un cop més, una empresa, concretament un despatx d’advocats, ha estat sancionada per incomplir el RGPD en el tractament del currículum d’un candidat. El resultat? una sanció de 10.000 €. No és la primera, no serà l’última.

Ay, la (maleïda) còpia oculta

Ho hem de reconèixer. A tots ens ha passat, per anar amb presses i no fixar-nos o simplement perquè en el moment suprem d’enviar el correu una distracció –truquen al mòbil o algú ens interromp – fa que enviem els correus a un conjunt de destinataris sense posar-los en còpia oculta (CCO). I un cop premuda la tecla d’Enviar, surt, inevitablement del més profund de la nostra gola, un “Ay!” que es fa sentir per tota l’estància. Però, ja és tard. Irremeiablement tard.

vGoogle Chrome? No tan incògnit …

Google Chrome és, amb diferència, el cercador més utilitzat per els usuaris que naveguen per Internet. Molt per davant d’Edge, Safari i els altres. A més, el servei el proporciona una gran companyia -gran en tots els sentits- que fa que tinguem la percepció de que és un bon producte, mereixedor de tota la nostra confiança. Doncs bé, això no hauria de ser ben bé així, per la nostra seguretat i privacitat.

Vols assetjar a algú amb un perfil fals? No és bona idea. 

La setmana passada parlàvem de la utilització de les xarxes per cobrar un deute de forma poc ortodoxa, per dir-ho suaument. Ara volem parlar d’una pràctica més que habitual i molts més execrable com és la d’obrir perfils falsos a la xarxes socials, pàgines de contacte o simplement d’anuncis, provocant un assetjament o directament una humiliació vers un altre persona.

No tot val per perseguir un morós!

Avui en dia és força habitual que les empreses pugin fotografies a l’Insta (com es diu ara), generalment per promocionar els seus productes i guanyar reputació. Però, de vegades, les intencions són unes altres i el resultat no pot ser més desastrós. Com diu el títol, no tot val per perseguir un morós ni per moltes altres coses a la vida.

Què sap Internet de tu?

L’ús que fem d’Internet, des de les nostres preferències de navegació fins als continguts que compartim en xarxes socials, creen un rastre denominat empremta digital

Apps infantils, estan en perill els nostres fills?

A propòsit del ressò que el professor de la UOC César Córcoles es va fer recentment d’un Estudi de la Universitat de California (“Won’t Somebody Think of the Children?”) sobre les apps infantils, ens sembla oportú fer algunes consideracions.

Menors i empremta digital

El post d’avui està propiciat per el recent naixement del net d’uns bons amics. Ha sigut un nen que ha nascut amb tots els pronunciaments favorables. I, com és natural, el primer que han fet els pares ha estat fer fotografies i difondre-les entre família, amics i coneguts via Whastapp i altres xarxes socials.

Els morts vivents de les tecnològiques

Hi ha que assumir-ho: una hora o altre a tots ens arriba el moment de deixar aquest món. I aquest moment és molt delicat per els familiars del difunt. De manera que tot el que es faci per facilitar els tràmits serà de molt agrair. Però hi ha empreses que no tenen aquesta sensibilitat. I, és evident, cal corregir aquesta mancança.

El diable sempre està en els detalls

El diable sempre està en els detalls, resa la dita popular. La frase s’utilitza en múltiples sentits però sempre amb la mateixa idea: moltes vegades el problema rau en la minuciositat dels detalls o en les accions que semblen no tenir importància abans que en les grans iniciatives o acords. Podem tenir-ho tot perfectament calculat i mesurat però, en el moment o lloc més inesperat, apareix el diable.

La dada personal que sempre s’oblida!

Quan pensem en dades personal, de seguida ens ve al cap el nom, el DNI, el rostre i tants d’altres, en particular aquells denominats de “categoria especial” com són els que es refereixen a la salut, a les nostres preferències polítiques o religioses, l’afiliació sindical, l’orientació sexual o les dades genètiques o biomètriques, per exemple. I hi ha dades personals que són menys evidents com pot ser la direcció IP (Internet Protocol), el ID de cookie, el ID dels dispositius o el IMEI dels telèfons.

Tens dret a l’oblit!

El Tribunal Constitucional reconeix el dret d’un comerciant que va demanar eliminar dades desqualificatòries. I ho ha fet declarant inconstitucionals les sentències que van anul·lar la decisió de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) d’atendre la petició.

Coses que no pots fer quan vols contractar persones

Ja hem parlat altres vegades del que es pot fer i com, i del que no es pot fer quan vols contractar a una persona per l’empresa. Hi ha unes regles del joc que, quan no es segueixen, donen pas a conseqüències no desitjades, com és el cas que avui ens ocupa.

17.200 milions de registres perduts entre 2004 i 2021

Així és recull en un recent article de Visual Capitalist titulat “Visualizing The 50 Biggest Data Breaches From 2004–2021”. La veritat és que la dada objectivament resulta impressionant. És clar que si la posem en el context del total de dades que es gestionen en el món, probablement es podrà relativitzar. En qualsevol cas, el titular és prou cridaner per fer algunes reflexions al voltant de la privacitat i el seu corol·lari, la ciberseguretat.

Si no pagues els serveis amb diners, ho fas amb les teves dades!

Això no és nou. Des de fa temps sabem que tot allò que ens donen “gratuïtament” ho estem pagant amb les nostres dades personals. Ens baixem una app per fer, posem per cas, de brúixola i ens demanen consentiment per accedir a les nostres dades, als contactes, a la nostre ubicació, a les fotografies i els vídeos i a un llarg etc. de dades.  

Google no oblida. L’AEPD tampoc …

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) l’acaba de sancionar a Google amb una multa rècord de 10 milions d’euros per cometre dos infraccions molt greus: una, per cedir dades a tercers i l’altre per obstaculitzar amb un formulari confús que la tecnològica posava a disposició dels usuaris, precisament, per exercir el dret a l’oblit.

Pot el client tornar un contingut un cop descarregat d’una botiga online?

A propòsit d’un encàrrec fet aquesta setmana per redactar les Condicions de Contractació d’un e-commerce, sorgeix la pregunta del client: hi ha dret al desistiment per part del client o usuari quan es tracta de la descàrrega d’un contingut digital? Parlem del casos en que després del pagament corresponent, el client baixa un e-book, una plantilla, una pel·lícula o qualsevol contingut digital de descàrrega altre similar.

‘Fake news’ i empresa, què hem de saber?

Temps enrere vam parlar de les deepfakes i ara volem fer una ullada a com les ‘fake news’ poden afectar a les empreses.

UE – EEUU, llum al final del túnel?

Pocs dies enrere, va saltar la noticia que la UE i els EEUU havien arribat a un acord per transferir, entre els dos espais, dades personals, garantint-ne la privacitat. La transferència de dades estava suspesa des del passat 2020, quan el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va anul·lar l’acord anomenat “Privacy Shield” al considerar que els EEUU no oferien suficients garanties per la privacitat dels ciutadans europeus.

Ciberseguretat, sempre la ciberseguretat!

N’hem parlat moltes vegades però no ens cansarem en insistir en la importància creixent que té la ciberseguretat en les nostres vides, personals i professionals. Hem de ser conscients que la tecnologia evoluciona molt ràpidament i nosaltres hem de seguir aquesta evolució si volem seguir ser competitius en el món professional i estar tranquils en l’esfera personal.

Indústria publicitària: com afectarà el nou RD sobre publicitat d’aliments i begudes per a menors?

Aquesta setmana, el Ministeri de Consum ha presentat l’esborrany del Reial Decret que regularà l’emissió de publicitat d’aliments i begudes per a menors de 16  anys. El document, que estarà en tràmit d’audiència i informació pública fins el proper 29 de març, té com objectiu “garantir la protecció dels drets a la salut i el desenvolupament integral de la infància”.

Del intèrfon al Whatsapp?

Dic lo del intèrfon perquè encara no el sabem fer anar correctament i ara cada dia hem d’aprendre coses noves. Doncs bé, avui toca repassar el Whastapp, que tots fem servir, perquè hi ha aspectes dels quals potser no en som conscients i ens poden ocasionar problemes. Hi ha conductes, fins i tot, que es poden tipificar com a delicte i tenir conseqüències penals.

Quan la realitat supera a la ficció, un cop més

La RAE recull en el seu diccionari, sota la primer accepció de realitat, la “existència real i efectiva d’alguna cosa”. I, en la segona, “veritat, el que passa veritablement”. I per realitat virtual, la “representació d’escenes o imatges d’objectes produïda per un sistema informàtic, que fa la sensació de la seva existència real”.

Ets europeu? Doncs la guerra d’Ucraïna no és l’única amenaça

La setmana passada recollíem el conflicte de Google amb la legislació de protecció de dades de la UE. De fet, el Supervisor Europeu acabava, res menys, de sancionar al Parlament Europeu per infringir el RGPD al utilitzar, precisament, Google Analytics. Podeu llegir el post aquí.

Què en saps de Google Analytics?

Doncs si en saps poc o res i tens una web que fa servir cookies per recollir dades de Google Analytics, ja pots anar-ne aprenent de pressa. El Supervisor Europeu de Protecció de Dades acaba de sancionar el Parlament Europeu per infringir el Reglament de Protecció de Dades en utilitzar, precisament, Google Analytics.

Publiques fotos dels teus treballadors a la web o a les xarxes socials?

Doncs cal anar en compte. L’AEPD ha sancionat a una empresa amb 9.000 euros per publicar a la seva web i xarxes socials fotos d’un treballador sense el seu consentiment.

L’agressió sexual ja està passant al metavers

Meta afirma que els usuaris no ho feien servir correctament. La plataforma de realitat virtual  Horizon Worlds, amb prou feines acaba de presentar-se al públic, i els usuaris ja estan sent assetjats sexualment i fins i tot agredits, segons podem llegir a The Verge.

FanPages, compliment obligat del RGPD

Arran d’una consulta empresarial, fem aquest post per aclarir conceptes sobre la relació entre les FanPages i el RGPD. La resposta curta és que sí, les empreses que les fan servir han de complir amb la normativa de protecció de dades.

Quatre recursos per evitar la publicitat no desitjada i com exercir els nostres drets

Vivim en l’era de les dades. Tenim accés a tota mena d’informació, i, no obstant això, moltes vegades estem desinformats. La veracitat del que llegim en internet sovint és qüestionable. També vivim un bombardeig constant de comunicacions no desitjades que pretenen “informar-nos” sobre algun producte o servei. Aquestes comunicacions solen fer-se a través de correus electrònics, missatges de text i trucades al telèfon mòbil.

Competència deslleial, compte que vénen corbes!

Poc a poc, sense pressa però sense pausa, la legislació es va posant a to pel que fa a Internet. Davant de nous reptes, el legislador, tot i que amb retard, va ajustant el dret a les conductes que necessiten regulació. I aquest és el cas amb el nou Reial Decret-Llei 24/2021 que, entre altres coses, introdueix noves mesures per prohibir la publicitat encoberta en xarxes socials i evitar les  ressenyes falses en els béns o serveis en la venda a través de Internet.

Registre de Jornada i Dades biomètriques, una relació difícil

El tractament de dades biomètriques sempre comporta una dificultat afegida com és la de realitzar l’obligatòria Avaluació d’Impacte (AIPD). La identificació biomètrica implica el tractament de categories especials de dades per a les quals el Reglament requereix garanties reforçades. Les identificacions més comunes d’aquest tipus són la facial i l’empremta digital. D’aquesta última i de les conseqüències de fer-ho malament en parlem en aquest post.

Octubre: Mes Europeu de la Ciberseguretat (2021)

A punt de deixar enrere el proclamat Mes Europeu de la Ciberseguretat (2021), aprofitem per fer algunes consideracions respecte un tema que, tot i les evidències que tenim dia a dia, no acaba d’arrelar en la consciència dels usuaris, de les empreses ni fins i tot de l’Administració Pública.

Fotos i Xarxes socials, amistats perilloses

No cal recordar la implantació de les xarxes socials a la nostra societat, amb tasses de penetració entre els internautes superiors al 80% a Whatsapp o Facebook, i de la facilitat que ens ofereix la tecnologia per fer fotografies (o copiar-les) per pujar-les a les xarxes i distribuir-les en segons a milions d’usuaris. Lluny queda aquella fotografia analògica que potser tenia més “glamour” però, per descomptat, no tenia les avantatges de l’actual. Però aquestes avantatges, si no som curosos, ens poden complicar molt la vida.

Whatsapp: el cost de fer-ho malament

Quan arriba el setembre, els grups de Whatsapp es multipliquen sense control. Començant per les escoles que fan grups de pares (de la classe, de natació, …) fins els grups esportius per jugar a pàdel o a futbol, passant per tota mena de col·lectius (per una boda, per feina, etc.) de lo més variat, tothom s’anima a apuntar-se i apuntar altres als grups. Però com tot, s’ha de fer bé per no patir-ne les conseqüències.

Facebook? Quina sorpresa!

Frances Haugen, de 37 anys, que treballava com a responsable de producte a l’equip d’integritat cívica de Facebook, va ser entrevistada diumenge per CBS. Va dir que els documents que va filtrar demostraven que Facebook prioritzava repetidament el “creixement per sobre de la seguretat”. Facebook va dir que les filtracions eren enganyoses i que havien passat per alt les investigacions positives realitzades per la companyia.

Candidats, currículums i empreses

Passat l’estiu comença un nou curs acadèmic, polític, judicial, esportiu i, en general, en totes aquelles àrees socials que aprofiten les vacances per descansar. I, en el món del treball, a les empreses i persones candidates se’ls gira força feina. Unes, perquè volen contractar talent i les altres perquè volen fitxar per la millor empresa possible. En qualsevol cas i per tots, és un temps de presses i de nervis, també d’il·lusió, que, tot sovint, ens fan cometre errors. A uns i altres.

Videovigilància, acomiadament i protecció de dades

En una recent sentència, el Tribunal Suprem ha admès que un acomiadament es provi amb un vídeo que vulnera la protecció de dades. El Suprem  afirma que la gravació pot ser admissible en un procediment laboral encara que en un altre procediment s’estableixi que atenta contra la normativa de privacitat. Aquesta diferenciació té importants conseqüències, com veurem a continuació.

És obligatori contestar a les demandes d’ocupació?

Estem en unes circumstàncies econòmiques que fa que les demandes d’ocupació siguin força elevades. Les empreses reben un número creixent de currículums, molts d’ells no sol·licitats, que s’han de gestionar, entre altres, des del punt de vista de la Protecció de Dades. Arrel d’una resolució de l’AEPD, avui ens ocupem d’un d’ells: l’obligatorietat de l’empresa d’informar sobre què farà amb el CV.

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades no s’en va de vacances

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) no s’en va de vacances. Només el mes de juliol ha iniciat 20 procediments sancionadors que sumen un total de 2.719.000 €, destacant dos en particular, un a Mercadona i l’altre a Podemos. I en el que portem d’agost ja ha imposat una sanció a un Club Nàutic.

La nova Carta de Drets Digitals

El Govern espanyol ha presentat la nova Carta de Drets Digitals, un document que busca adaptar els drets bàsics consagrats a la Constitució als entorns digitals per “no deixar a ningú enrere”. El document, que no té caràcter normatiu, reconeix els nous reptes que planteja  el nou entorn digital i pretén suggerir i inspirar principis i polítiques referides a aquest.

Smishing?

INCIBE alertava ahir d’una nova amenaça de smishing, es a dir, SMS que suplanten la identitat per capturar les teves dades. L’entitat afectada en aquest cas és el BBVA. S’ha detectat una campanya d’enviament massiu de SMS fraudulents que, simulant provenir del BBVA, informen que el compte ha estat desactivat i demanen a l’empresari o treballador que premi sobre un enllaç per verificar la informació.

YouTube vs. Indústria Cultural Europea

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) considera que YouTube no és responsable de les infraccions de “copyright” dels seus usuaris. La plataforma de vídeo, propietat de Google, només vulnera els drets d’autor en determinats casos, com, per exemple, si contribueix a promocionar al públic l’accés a continguts protegits.

I les contrasenyes?

A propòsit d’una recent resolució de l’AEPD en la que apareix com indicador d’un ús no diligent de les seves claus per part d’un usuari, escrivim aquest post. El cas és que les claus van aparèixer en el lloc web haveibeenpwned.com. En la resolució s’al·lega que el reclamant és un exponent d’acreditada escassa diligència en la gestió i custòdia de les seves credencials.

Les cookies, bé. I la resta?

Ja em parlat en diverses ocasions del tema de les cookies. Cal entendre que a aquestes alçades ja sabem como ha de funcionar la solució que tenim que implementar perquè l’usuari pugui fer efectiu el seu dret de conèixer i triar les cookies que vol instal·lar en el seu ordinador. Però, i la resta?

Tres anys ja de RGPD

Aquesta setmana s’han complert tres anys des de que el Reglament General de Protecció de Dades va entrar en aplicació. Repassem en aquest post algunes de les fites més importants i farem una mica de balanç que, com sempre, tindrà llums i ombres.                                

Claus sobre Protecció de Dades en el treball

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades ha publicat una guia sobre protecció de dades i relacions laborals. El document encara qüestions com la consulta de l’empleador a les xarxes socials, els sistemes  interns de denuncies (whistleblowing), el registre de la jornada laboral, la protecció de dades de les víctimes d’assetjament a la feina, els de les dones supervivents a la violència de gènere o l’ús de tecnologia wearable com element de control.

IA, Màrqueting i Protecció de Dades

 La intel·ligència artificial (IA), en contraposició a la natural, es la intel·ligència duta a terme per les màquines. Marvin Minsky assigna a la intel·ligència artificial la “realització de sistemes informàtics amb un comportament que en l’ésser humà qualificaríem d’intel·ligent”. Està destinada a resoldre els tipus de problemes que, fins ara, estaven reservats als éssers humans.

Data Pro Quo

Quid Pro Quo és una expressió llatina, d’ús molt freqüent en l’àmbit jurídic, que podríem traduir com “una cosa per una altre”. Es refereix al que es dona a canvi d’una altre cosa.

Influencers, la legislació que ve (perquè ve)

Temps enrere ja vam parlar de l’entrada en vigor del Codi de Conducta sobre l’Ús de Influencers en la Publicitat que recull un conjunt de regles que vinculen als anunciant adherits a AEA (Associació Espanyola d’Anunciants), a AUTOCONTROL, així com a qualsevol altre anunciant del sector i a Influencers que voluntàriament s’adhereixin al mateix.

Per un grapat de dòlars …

Aquest és el títol d’una famosa pel·lícula de 1964, en la que el prolífic director de cine Sergio Leone dirigia a l’inefable Clint Eastwood en un spaghetti western que es va convertir en un clàssic del gènere. No us comentaré la cinta, només aprofito el títol per fer-vos la reflexió que molt sovint hi ha estalvis que es converteixen en un disgust.

Possiblement la broma telefònica més cara del mòn

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades va publicar dimarts passat la Memòria anual de l’exercici 2020. Durant aquest exercici, es van presentar un total de 10.324 reclamacions a l’organisme.

Una visita al veterinari que va costar 35.000€

De vegades, ens podem complicar molt la vida per deixar-nos portar per els impulsos en comptes de tenir un comportament racional i ajustat a dret. I a la vida no val tot i a Internet, tampoc. Així que fem les coses bé i ens estalviarem disgustos.

Compte si publiques fotos d’un tercer sense consentiment!

Si ens dediquem al màrqueting i a la comunicació hem de tenir especial cura amb la utilització i  publicació d’imatges de tercers. Al marge de vulnerar els drets d’imatge, ens podem trobar amb sancions importants per part de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

He llegit i accepto …

Així acaben (els que compleixen) els formularis web, just abans de prémer el botó d’Enviar.  La frase completa és “He llegit i accepto la Política de Privacitat” i inclou un casella per marcar (si no es marca, no es pot enviar el formulari) i un enllaç perquè l’usuari pugui navegar còmodament a veure les condicions en que presta el seu consentiment. I prestar-lo, o no, en funció d’aquestes condicions.

Sí, necessites un Avís legal a la teva web!

Són preguntes recurrents. Què és l’Avís legal? En necessito un per a la meva web? Això té a veure amb la Protecció de Dades? Vull aprofitar el post per aclarir els dubtes i explicar quina és la seva obligatorietat, el contingut mínim i la seva funció. Engeguem així una sèrie d’articles que cobriran els diferents aspectes que hem de tenir en compte perquè la nostra web sigui completament legal.

No perdem els papers!

Recentment, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha sancionat a un advocat que va llençar documents amb dades personals de diversos clients al costat d’un contenidor d’escombraries. Entre els papers es trobaven escriptures, poders notarials, sentències d’òrgans judicials, fotocòpies de DNIs de clients, testaments i altres documents amb dades personals.

Per una Internet segura

A finals de gener, va tenir lloc el Dia Internacional de la Protecció de Dades amb l’objectiu de promoure el coneixement entre els ciutadans sobre quins són els seus drets i responsabilitats en matèria de protecció de dades. Aquest dia està impulsat per la Comissió Europea, el Consell d’Europa i les autoritats de protecció de dades dels estats membres de la Unió Europea.

Nou Codi de Conducta de Tractament de Dades en l’Activitat Publicitària sota el RGPD

A finals de l’any passat, l’AEPD va aprovar el primer Codi de Conducta sota el RGPD. Aquest Codi és el de Tractament de Dades en l’Activitat Publicitària. Probablement eclipsat per altres novetats com l’entrada en vigor del nou Codi de Conducta sobre l’Ús de Influencers en la Publicitat (“Inflluencer”: aquí tens els teu Codi), el sector no li ha prestat prou atenció. Així que, en les properes ratlles mirarem de fer un resum de les novetats i de repassar-ne els punts clau.

28 de gener: Dia internacional de la Protecció de Dades

Al llarg de l’any es commemoren molts dies per les més diverses causes (el clima, els drets de diversos col·lectius desafavorits i tantes altres causes nobles). Doncs també hi ha una dia per commemorar la Protecció de Dades (Privacy en els països anglosaxons). I aquest dia és el 28 de gener.

Multes AEPD: Sanció per 8 correus sense còpia oculta

A principis de desembre, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades publicava la resolució per la que s’imposava a un despatx d’advocats una sanció de 10.000 €. El motiu? Haver enviat un correu electrònic a vuit destinataris, informant sobre el bloqueig de les seves comptes, sense utilitzar la copia oculta.

Multes AEPD: no hi ha dos sense tres?

Primer de tot, permeteu-me la llicència de la traducció del títol de l’espanyol. No estic segur que sigui del tot correcte però és que encaixa perfectament amb la situació que estem vivint. Abans d’ahir una altre multa rècord de l’AEPD. Aquest cop a Caixabank per un import de 6 milions d’euros, superant els 5 de BBVA de fa uns dies.

AEPD: Sanció rècord i rècord de sancions

Encara que sembli que fa molt temps, va ser poc abans de Festes quan l’AEPD va imposar la sanció més alta de la seva història: 5 milions d’euros de multa al BBVA per vulnerar 3 articles del RGPD. I a això s’ha d’afegir que Espanya és líder de la Unió Europea en sancions a PIMES per incompliments del RGPD.

Texts webs, legals o il·legals?

Tothom parla, i aquests dies més que mai, dels texts legals de la web. Entre el rebombori de les cookies i la normativa aplicable al comerç online, imprescindible en aquestes dates, hi ha, per una banda, una certa confusió en saber quins texts es necessiten i, per l’altre, hi ha diferents pràctiques esteses al sector que comporten seriosos riscos. I aquests riscos són per als empresaris que encarreguen la pàgina web però també per a alguns dissenyadors web, per als quals, tot sovint veiem que la privacitat o les condicions de compra no són una preocupació prioritària perquè no és la seva responsabilitat.

Pandèmia, Ciberseguretat i Protecció de dades

La pandèmia ha accelerat molts processos digitals, tant a nivell particular com professional i empresarial. Teletreball, videoconferències, núvol, transformació digital, etc. ja eren tendències abans del COVID però ara s’han fet gairebé imprescindibles. I en el nou escenari, la Ciberseguretat ha saltat a la primera plana.

No, les caselles premarcades no són consentiment vàlid

Les caselles premarcades no es poden considerar una forma vàlida de consentiment. El consentiment requereix una acció positiva de l’usuari per tenir validesa. I estem veient que moltes empreses han adaptat la seva política de cookies fent servir aquesta mala praxis.

Em puc refiar de la teva web?

La pàgina web de l’empresa és el nostre aparador, com si d’una botiga es tractés. És la primera impressió que se’n porta el nostre client potencial. I com deia Oscar Wilde, “Mai hi ha una segona oportunitat per causar una primera bona impressió”. I la base per causar una bona impressió és que la web sigui segura. Després ja podrem desenvolupar els continguts i adaptar-la estèticament.

“Segueixes navegant” amb les cookies?

El passat 31/10/2020 es va acabar el termini que la Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) havia donat per adaptar-se a les noves Directrius del Comitè Europeu de Protecció de Dades que afectaven a la regulació que, fins el moment, existia sobre les cookies.

Cookies: s’ha acabat el temps!

Com dèiem el passat juliol (veure post), l ’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), va donar un termini per implementar els nous criteris pel que fa a les cookies (petites informacions que ens envien els llocs web per, entre altres, donar-nos servei i rastrejar la nostra activitat a Internet). Aquest termini s’acaba demà 31/10/2020).

“Influencer”: aquí tens el teu Codi!

El proper 1 de gener de 2021 entrarà en vigor el Codi de Conducta sobre l’Ús de Influencers en la Publicitat, recollint un conjunt de regles que vincularan als anunciants adherits a AEA (Associació Espanyola d’Anunciants), a AUTOCONTROL, així com a qualsevol altre anunciant del sector i a Influencers que voluntàriament s’adhereixin al mateix.

Teletreball i el respecte als drets a la intimitat i la privacitat

El passat dimarts 13 va entrar en vigor la nova Llei del Teletreball que regula el treball a distancia. La norma  vol donar forma jurídica a les relacions laborals en el marc del teletreball, una realitat que cada dia s’imposa més. I no sols per la pandèmia, accelerador de la transformació digital com cap altre, sinó perquè ambdues parts –treballador i empresa– hi han trobat avantatges que en molts casos superen a les desavantatges.

Així funciona la desconnexió digital: fins a 6.250€ de multa!

Segons recull el diari Cinco Días, l’enviament d’emails fora de la jornada de treball pot comportar multes de fins a 6.250€. Des de la Inspecció de Treball veuen els correus sancionables si l’empresa no aclareix que s’han de respondre en horari laboral.

Ciberdelinqüència i Protecció de Dades

L’augment imparable de la ciberdelinqüència es un fet al nostre país i a tot arreu. Segons un Informe de Cibercriminalitat del Ministeri de l’Interior de 2019, els ciberdelictes ja representen el 10%  de les infraccions penals conegudes. I els fraus a Internet són el segon delicte més comú per darrere dels furts.

Màrqueting de permís i Protecció de Dades

El “màrqueting de permís” és un terme encunyat per Seth Godin ja fa anys en el seu llibre “Permission Marketing”, en el que exposa aquest concepte que va revolucionar la manera en que els professionals del màrqueting enfocaven aquest mitjà. La pregunta és, si fa vint anys que va exposar la seva teoria en força èxit, perquè costa tant entendre el concepte des del punt de vista de la Protecció de Dades si tots dos estan força alineats.

A part dels texts legals a la web, que més haig de fer?

És una consulta freqüent. Ja em vam parlar en un post, allà per el mes de maig, sobre els texts legals de la web. El que interessa explicar avui és que per tenir una web legal es necessari que l’empresa com a tal compleixi amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). No en hi ha prou amb que els texts legals tinguin aparença de legalitat, necessitem fer més coses.

PRIVACY SHIELD. Què has de saber si fas màrqueting digital

Ja ens vam referir en un post anterior (‘Efecte Brussel·les’: cop de puny de la UE sobre la taula) a la decisió del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que invalidava l’acord conegut com “Privacy Shield” que garantia que les empreses americanes adherides al mateix, més de 5.000, aplicaven els mateixos estàndards de protecció de dades que les empreses europees regides pel RGPD.

Cookies again

Teníem pendent dos qüestions pel que fa a les cookies: la validesa de l’opció “seguir navegant” com manera de prestar el consentiment per part dels usuaris i la possibilitat de d’utilitzar els coneguts com “murs de galetes” que permeten limitar l’accés a determinats serveis o continguts als usuaris que expressament accepten l’ús de cookies.

Efecte Brusel·les

Cop de puny de la UE sobre la taula. En pocs dies s’han aplegat dos fets que guarden una estreta relació i que són de suma importància per els ciutadans europeus i, m’atreveixo a dir, per molts ciutadans del món. M’estic referint al llibre ‘L’efecte Brussel·les’ d’Anu Bradford i, naturalment, l’anul·lació de l’acord conegut com Privacy Shield amb els Estats UnitsTwitter, On vas?Hem conegut aquest setmana, dimecres, que Twitter, la xarxa social dels missatges curts, ha estat hackejada. Els comptes de Jeff Bezos, Musk, Obama o Gates s’han vist decididament compromesos. Això, junt amb la resposta de la companyia a l’incident, ha disparat totes les alarmes.

Reutilitzar paper pot resultar molt car

L'AEPD multa a una advocada per reutilitzar documents amb dades de clients en el revers. La lletrada, que afronta una sanció de 2.000 euros, va aprofitar paper usat que conteniainformació personal d’altres clients.

Externalitzar la publicitat no eximeix de responsabilitat

L’anunciant és responsable de la publicitat encara que ‘hagi externalitzat. La sala tercera del contenciós administratiu estima que encara que es subcontracti a una empresa externa per a les campanyes publicitàries això no elimina la responsabilitat de l'anunciant.

Treballadores amb anticossos del COVID-19

Han començat a aparèixer ofertes de treball en les que es demana als candidats informació sobre si han passat el coronavirus i desenvolupat anticossos com requisit per accedir al lloc de treball proposat. L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ja ha sortir al pas amb un comunicat en el que adverteix, com no pot ser d’altre manera, que aquestespràctiques constitueixen una vulneració de la normativa de protecció de dades aplicable.

Pijama amb coll de camisa per videoconferències

Està clar que el COVID19 ha capgirat el món que coneixíem fins ara. Tant el personal com el professional. I junt els legítims esforços de les persones i les empreses per adaptar-se invertint en tecnologia i recursos de tota mena per front a les carències que s’han posat de manifest ha aparegut iniciatives variades, des de les més enginyoses a les més frikies. En aquest últim apartat podem encabir la noticia que dona títol a aquest post.

Tecnologia, privacitat i estat d'alarma

Llegíem dies enrere que un alumne ha demandat a la Universitat de Córdoba per la videovigilància en els exàmens online. L’estudiant entén que amb aquest sistema “es viola el dret a la intimitat del domicili i que no hi ha base legal per fer-ho”. El jutjat número 3 de la plaça l’ha admès a tràmit i s’han sol·licitat mesures cautelars.

Podems ser sancionats si la nostra web no està adequada?

Aquesta és una consulta recurrent. I acostuma a anar acompanyada d’expressions com “si som molt petits” o “qui vols que ens denunciï” o “ho tinc pendent però no tinc temps” o “això és per Google o Facebook” o similar. Doncs en aquest tema hi ha, com sempre, bones i males notícies. Veiem.

Tendències digitals post COVID-19

Com hem dit en altres ocasions, hi ha un abans i un després del Covid-19. I deixarem enreremoltes coses –maneres de fer, comportaments, hàbits, etc.– i n’abraçarem de nous –novestecnologies, nous interessos, noves sensibilitzacions, etc.- I entre aquestes noves tendències, les digitals estaran en primera línia. Anem a veure algunes que, segons la nostra opinió, seran les protagonistes.

Regulació i autoregulació publicitaria en l'entorn digital

Quin és el major problema que pot trobar la regulació i autoregulació publicitària en l'entorn digital on poden sorgir noves pràctiques i moltes vegades no es reconeixen clarament les accions comunicatives publicitàries?

Xarxes socials i advocats en temps de pandèmia

L’advocacia en general ha arribat més tard que altres sectors a les xarxes socials. Primerperquè sempre hi ha hagut reticències a fer publicitat (hi havia un temps que fins i tot lapublicitat estava prohibida). Més tard perquè semblava que era cosa de joves i es considerava un canal poc seriós per comunicar-se. I, per últim, la barrera tecnològica que feia difícil (no tant sols per els advocats però especialment per ells) l’accés a aquests mitjans

Condicions legals web: les tens totes?

En relació als llocs web, tot sovint es confon la normativa sobre protecció de dades amb la que regula els serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic. Fem-ne un resum de les principals normes a complir per tenir la web perfectament legal. A més de complir, es tracta, sobretot, de mantenir una relació transparent i lleial amb l’usuari.

ZOOM i la teva privacitat

Estem vivint temps complicats. Per molts de nosaltres és una situació inèdita i, tot sovint,angoixant. Ens hem tingut que fer al confinament, al teletreball i, com no, a l’ús intensiu deles tecnologies de la informació i la comunicació. Com deia en un post anterior, si alguna cosa té de bo la situació, si es pot dir així, és la decidida transformació digital a la que ens hem sotmès tots de la nit al dia.

Covid-19: rentar-se les mans en ciberseguretat

Hem sabut aquests dies que la millor profilaxis amb el virus és rentar-se les mans. Doncstambé hem de rentar-nos les mans en l’àmbit de la Ciberseguretat. Els cibercriminals noperden cap oportunitat i amb el coronavirus no és diferent.

Teletreball i ciberseguretat en temps regirats

Potser el COVID-19 farà més per la transformació digital de la societat que tot el que s’ha fetfins ara. I potser, de cop, ens adonem que ja no estem en el imaginari País de Mai Més dePeter Pan sinó en un escenari VUCA1 al que hem de fer front des de la responsabilitat. I laCiberseguretat és, sens dubte, una matèria que fins ara ha estat en un segon pla i que tindrà molt protagonisme a partir d'ara.

Publicitat enganyosa?

Recentment hem llegit la noticia de que l’Associació de Consumidors Facua ha presentat una denúncia per una campanya de Ryanair en la qual la companyia es publicita com “l’aerolínia més ecològica d’Europa”. El 2019 ja va tenir que retirar una campanya similar en el Regne Unit per considerar que difonien un missatge fals sobre les seves emissions de C02

E-Commerce? Més enllà del RGPD 

El creixement exponencial del E -Commerce o comerç electrònic no ha fet més que començar. En els propers anys, pocs seran els negocis que podran sobreviure sense vendre per Internet. Les oportunitats són nombroses, però com tota iniciativa, ha de tenir uns sòlids fonaments. Per això, a més de tenir una estratègia digital, heu de tenir un estratègia legal si vols tenir èxit

Regulació u autoregulació publicitària en l'entorn digital

Quin és el major problema que pot trobar la regulació i autoregulació publicitària en l'entorn digital on poden sorgir noves pràctiques i moltes vegades no es reconeixen clarament les accions comunicatives publicitàries?

Quo Vadis Google?

Segons les darreres informacions publicades aquesta setmana al bloc Chromium, Google espera satisfer les necessitats dels usuaris web (lectors, anunciants i creadors de contingut), així com eliminar el suport de cookies de tercers en només dos anys. Mentrestant, Google planeja limitar el seguiment creuat dels llocs no segurs a partir del febrer, seguit de noves mesures anti-fingerprinting que es posaran en marxa a finals d’aquest any.

2020: Privacitat i Màrqueting

Segons les prediccions de Forrester per 2020, estem en el “precipici del canvi de llarg abast”. Entre altres aspectes, l’estudi assegura que 2020 serà un mal any per l’ús de dades de tercers i un bon any per els professionals del màrqueting que es prenguin seriosament la privacitat del consumidor.

¡Més d'un millió de Robinsons a Espanya!

Segons Adigital, enguany aquest servei ha superat el milió de registres. El número d’altes s’ha disparat l’últim any i mig, coincidint amb l’entrada en aplicació del Reglament Europeu de Protecció de dades i la Llei Orgànica (LOPDGDD) de desembre passat. Aquest any s’espera que s’arribi a les 280.000.

¿Ciudadano Cyborg?

El otro día recordaba Neil Harbisson, el primer ciborg oficialmente reconocido por un gobierno, el Reino Unido en este caso, que es uno de los principales activistas de un movimiento que aboga por incorporar elementos electrónicos en el cuerpo humano, con capacidad para modificar el funcionamiento del cerebro. Sufre una alteración congénita que reduce su visión a una escala de grises. por mejorar se implantó una antena en el cráneo que convierte las ondas de luz en frecuencias de sonido. Ahora puede ver más colores que cualquier ser humano

Mi foto es "mía"

Esta semana, a propósito de una consulta de un cliente, recordaba la sentencia de 2012 en la que se condena a una conocida marca de ropa a indemnizar a una trabajadora por vulnerar el derecho fundamental a la propia imagen, al reproducirla en unas camisetas que comercializaba la empresa. La trabajadora se dio cuenta casualmente leyendo una revista donde vio una fotografía suya estampada en la camiseta y con la palabra "Wanted" en la parte superior.

Condicionses legales web: ¿las tienes todas?

En relación a los sitios web, a menudo se confunde la normativa sobre protección de datos con la que regula los servicios de la sociedad de la información y de comercio electrónico. Hagamos un resumen de las principales normas a cumplir para tener la web perfectamente legal. Además de cumplir, se trata, sobre todo, de mantener una relación transparente y leal con el usuario.

No sin mi consentimiento

Desde restaurantes hasta franquicias inmobiliarias, pasando por ayuntamientos. Ya han sido unas cuántas las sanciones que la Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) ha impuesto por incluir a usuarios en un grupo de WhatsApp sin su consentimiento.

A vueltas, con las cookies. 

Parecía un tema más que superado pero una reciente sentencia del Tribunal de Justicia de la Unión Europea ha establecido que la colocación de cookies requiere el consentimiento activo de los usuarios. Por lo tanto, una casilla marcada por defecto es insuficiente.

Los cuatro deberes esenciales del email marketing para cumplir con el RGPD

En este artículo, número 2, os dará una perspetiva de como tratar los datos de vuestras listas basándoos en permisos obtenidos de los subscriptores, los gestores de marketing tenéis varias tareas a hacer en la captura, el procesamiento y la gestión de los datos de los usuarios para cumplir con el Reglamento! ¡conócelos!

Email marketing: Qué debemos hacer para cumplir con la Protección de Datos

En el siguiente artículo encontrarás información de como cumplir con el Reglamento General de Protección de Datos cuando hacemos e-mail marketing, ¡no es complejo! Solo hay que tener en cuenta  buenas prácticas, prudencia y sentido común. A continuación repasamos algunas.

  [:]

Xarxes Socials

Recerca

Darreres Entrades

Barcelona, 04 de novembre de 2024. El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, va presentar una nova edició delMirador dedicada a la importància del món sonor en el nostre sector. Destacatsexperts en comunicació i àudio branding van compartir els seus coneixementssobre la importància de la identitat sonora a l'estratègia de marques. MontserratVidal-Mestre, Ramon Vives i Toni Otero van emfatitzar com el so potenfortir la relació entre les marques i el seu públic.

Ahir, 23 d'octubre, al llarg de tot el dia, es va celebrat la II Jornada de Comunicació Municipal a l'Espai Francesca Bonnemaison. L'esdeveniment, organitzat per la Diputació de Barcelona amb la col·laboració del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació i el Col·legi de Periodistes va girar entorn un tema d'actualitat en el sector, la IA.

Ahir, 18 de juliol del 2024, el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, amb la col·laboració de Both People & Comms - A Newlink Company, Love Rights Global Organization i REDI.LGBTI, van presentar una nova edició del Mirador especial dedicada a la inclusió i la diversitat LGTBIQ+.

Ahir 27 de juny a Barcelona, El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, el BCMA i RAKUTEN TV, de la mà d'IPSOS, dins del marc dels Miradors que el Col·legi organitza mensualment, van presentar els resultats de l'informe de les principals tendències dels "Premios BCMA 2024" en branded content.

Aquest dijous 30 de maig, s’ha celebrat una altra sessió del Mirador, una trobada mensual que organitza el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya al Palau Robert sobre temes d’actualitat i tendències del sector.

En aquesta ocasió el Mirador ha centrat la seva mirada en l’impacte dels patrocinis en els esdeveniments esportius, i ha comptat amb la participació d’Hugo Laborda, Responsable de patrocinis a CUPRA Global; Judith Rubinat, Managing Director de NSN; Olga Martínez, Corporate Affairs & Sustainability EMEA de Grupo Bimbo; i Cinto Ajram, Fundador i CEO de CA Sports. Tots ells sota la moderació de Jordi  Aragonés, Founder i CEO de El Impacto Sponsorship i membre del Comitè de Suport de la Junta de Govern del Col·legi.

Modificar cookies